Tümosan Motor Traktör Savunma Sanayi

Yerli ulaşım araçları ile ilgili firmalar, araçlar..
faruk gorez

Tümosan Motor Traktör Savunma Sanayi

Mesaj gönderen faruk gorez » 03 Oca 2015 12:16

Türk Motor Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi (TÜMOSAN) 1975 yılında motor tahrik ve aktarma organları ve benzeri teçhizatı üretmek amacıyla kurulmuş,ancak faaliyetlerini dizel motor ve traktör üretiminde yoğunlaştırmıştır.Türkiye'nin ilk dizel motor üreticisi olma özelliğini taşıyan TÜMOSAN,aynı marka ile üretilen traktörlere dizel motor sağlaması yanında TÜRK TRAKTÖR ve OTOYOL için de uzun yıllar dizel motor üretimi gerçekleştirmiştir.Müşterinin tüm beklentilerine cevap verecek kaliteli üretim ve mükemmele ulaşmak için sürekli değişim TÜMOSAN çalışanlarının ortak hedefidir.

TARİHÇE

Motor tahrik ve aktarma organları ve benzeri teçhizatı imal etmek amacıyla Bakanlar Kurulunun 05 Aralık 1975 tarih ve 75/10905 sayılı kararı ile,merkezi Ankara'da olmak üzere Makine ve Kimya Endüstri Kurumu (MKEK), Türkiye Zirai Donatım Kurumu (TZDK), Şekerbank, Türkiye Denizcilik Bankası ve Devlet Sanayi ve İşçi Yatırım Bankasının iştirakiyle, 23 Haziran 1976 tarihinde 100 Milyon TL sermaye ile Türk Motor Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi (TÜMOSAN), Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre kurulmuştur. Kurulan şirket Kamu İktisadi Teşebbüsü (KİT) niteliğindedir.

MKEK'na ait hisseler 13 Kasım 1984 tarihinde 233 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname(KHK) ile kurulan Ağır Sanayi ve Otomotiv Kurumuna (ASOK) devredilmiş,Yüksek Planlama Kurulunun 18 Nisan 1990 tarihli kararı doğrultusunda ve 233 Sayılı KHK'si hükümlerine istinaden bu kez ASOK hisseleri tekrar MKEK'na devredilmiştir.

Şirketin merkezi kuruluşta Ankara'da iken, Ekonomik İşler Yüksek Koordinasyon Kurulunun 12 Eylül 1984 tarih ve 157 sayılı Kararı ile şirketin merkezinin Konya olacağı belirtilmiş ve şirket merkezi fiilen 19 Eylül 1985 tarihinde Konya'ya nakledilmiştir.

Kuruluş ile birlikte 5 proje ele alınmış ve aşağıda adları geçen firmalarla lisans, mühendislik, ikmal, pazarlama ve eğitim anlaşmaları yapılmıştır:

Traktör Projesi: FIAT TRATTORI-İTALYA
Dizel Motorları Projesi: FIAT TRATTORI-İTALYA
Hafif Hizmet Dizel Motorları Projesi: MITSUBISHI-JAPONYA
Kamyon ve Ağır Kamyon Motorları Projesi: DAIMLER BENZ ALMANYA,VOLVO-İSVEÇ
Aktarma Organları Projesi: ZAHRADFABRIK (ZDF)-ALMANYA
TÜMOSAN tarafından ele alınan kamyon ve ağır kamyon dizel motorları projelerinin yürütülmesi 5 Nisan 1979 tarihinde kurulan ve sermayesinin % 82.8'i TÜMOSAN'a ait olan Aksaray Motor Sanayi ve Ticaret A.Ş.(AKMOSAN)'ne devredilmiştir.Ancak 18 Haziran 1984 tarih ve 18435 Sayılı Resmi gazetede yer alan "Kamu İktisadi Teşebbüsleri hakkında 233 Sayılı Kanun hükmünde kararname"ile AKMOSAN, ASOK'a bağlanmıştır.
Ağır Kamyon Dizel Motorları Projesi için İsveç VOLVO Firmasına lisans sözleşmesi bedeli olarak 4 Milyon İsveç Kronundan 2.4 Milyon İsveç Kronu ödenmiştir. Bu proje daha sonra BMC Firmasına devredildiğinden alacaklar tahsil edilmiştir.

Aksaray'da yapımı üstlenilen 2 tip minibüs, midibüs ve pikap hafif dizel motorları ile ilgili olarak Japon MITSUBUSHI Firması ile lisans anlaşması yapılmış, anlaşma bedeli olan 300 Milyon Yen karşılığı 95.950.000 Yen ödenmiş, projenin yatırımı devletçe durdurulduğundan diğer ödemeler yapılmamıştır. 25.000 m2 kapalı sahası olan fabrika tesisleri inşaatı karkas halinde tamamlanmadan bırakılmıştır.

Aktarma Organları Projesi için ise Alman ZF Firması ile lisans sözleşmesi imzalanmış olup sözleşme bedelinin tamamı olan 5.525.000 Alman Markı firmaya ödenmiştir. Konya'da 20.000 m2 kapalı sahası olan fabrika binasının inşaatı karkas halinde tamamlanmadan bırakılmıştır.

Traktör ve dizel motorları projeleri için İtalyan FIAT Firması ile 7 Nisan 1977 tarihinde yapılan lisans anlaşması gereği TÜMOSAN 49-142 BG aralığında 3, 4 ve 6 silindirli dizel motor ve 8 tip traktör lisansına sahip olmuştur. Motor projesinin 1978 yılında yatırım programına girmesine ve motorun tamamına yakın bölümünün yerli olarak üretiminin amaçlanmasına rağmen, motor montaj ve test atölyesi 1981 yılında, motor bloğu, silindir kafası ana yatak kep imalat hatları yatırımı 1987 yılında tamamlanabilmiştir. Krank mili, biyel kolu ve kam mili gibi motorun diğer ana elemanlarının imalat hatları yatırımları gerçekleştirilememiştir.

Traktör üretimi kapsamında, traktör montaj atölyesi Aralık 1983'te, dişli kutusu, ön dingil mesnedi,arka kapak, aks kovanı ve transmisyon kutusu imalat hatlarından oluşan traktör mekanik atölyesi ise Nisan 1986'da faaliyete geçirilebilmiştir. 1987 ve 1992 yılları arasında traktör üretimine ara verilmiş, 1993 yılından itibaren yeniden başlanmıştır.

FIAT Firması ile Lisans Anlaşması Ağustos 1988 yılında sona ermiş ve anlaşma gereği TÜMOSAN kazandığı tecrübeler doğrultusunda kendi markası ile dizel motor ve traktör imalatına devam etmiştir.

Şirket 18 Ağustos 1998 tarihinde özelleştirme kapsam ve programına alınmış, MKEK'na ait şirket hisseleri Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'na devredilmiş ve bir yıl içerisinde özelleştirme işlemlerinin tamamlanmasına karar verilmiştir.

Şirketin 24 Nisan 2000 tarihinde yapılan ihalesine 4 firma katılmış, ihale sonucunda Anadolu Ortak Girişim Grubu birinci sırada ve Konya Selçuklu Ortak Girişim Grubu ikinci sırada yer almıştır. İhale sonucunda alıcı olarak belirlenen girişimcilere sırası ile yöneltilen satış sözleşmesinin belirlenen sürelerde imzalanmaması nedeniyle teminatları irat kaydedilmiş ve ihale olumlu olarak sonuçlandırılamamıştır.

İhale sonrasında faaliyetlerine kısıtlı olarak devem eden TÜMOSAN , 7 Şubat 2003 tarihinde Sümer Holding'e bağlanmıştır.

Özelleştirilmesi amacıyla ikinci kez ihaleye 2004 tarihinde çıkılmış ve TÜMOSAN varlık satışı ile ALÇELİK Çelik Yapı İnşaat San ve Tic A.Ş. tarafından satın alınmış ve 1 Temmuz 2004 tarihinde devir teslim işlemi tamamlanmıştır.
http://www.tumosan.com.tr/

faruk gorez

Re: TÜMOSAN

Mesaj gönderen faruk gorez » 03 Oca 2015 12:17

Milli tank Altay gücünü Tümosan'dan alacak

Savunma Sanayii İcra Komitesi milli tank Altay'a entegre edilmesi amacıyla geliştirilecek "Güç Grubu" için TÜMOSAN ile sözleşme görüşmelerine başlayacak.


Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın önceliği arasında bulunan milli tank Altay, için düğmeye basıldı. Motoru dahil tümü yerli olan Altay için Savunma Sanayii icra Komitesi TÜMOSAN için görüşmelere başlanmasını kararlaştırdı. Savunma Sanayii Müsteşarlığından (SSM) yapılan açıklamada, Komite'nin, 6 Ağustos'ta teklif değerlendirme çalışmaları tamamlanan Güç Grubu Geliştirilmesi Projesi kapsamında, Altay Tankına entegre edilmesi amacıyla geliştirilecek "Güç Grubu" için TÜMOSAN AŞ ile sözleşme görüşmelerine başlanması kararını aldığı bildirildi.
Türkiye'nin motor üssü
1975 yılında kurulan ve Türkiye'nin ilk motor fabrikası olan Türk Motor Sanayii'ni özelleştirme kapsamında 2005 yılında satın alan Albayrak Grubu, özellikle üniversiteler ile yaptığı ortak çalışmalar ile motor üretim ve tasarım teknolojisini hızla değiştirdi. 30 yılda 9500 traktör üretilen fabrikada, yaşanan bu değişim ile birlikte yıllık üretim kapasitesi 3 vardiya ile 120 bin motora çıkarıldı. Tek vardiya ile yılda 18 bin traktör üretimi yapan TÜMOSAN, aralarında Fransa'nın da bulunduğu 12 ülkeye ihracat yapıyor. 2005 yılında pazar payı sadece yüzde 1 olan TÜMOSAN, yüzde 93'ü yerli olan traktör motoru ile pazar payını yüzde 20'lere çıkararak Türkiye'nin en büyük 500 sanayi kuruluşları arasına girdi. TÜMOSAN, 3, 4, ve 6 silindirli motor üretimi gerçekleştiriyor.

ALTAY'A EN UYGUN FİYAT
Konuyla ilgili açıklama yapan TÜMOSAN Genel Müdürü Kurtuluş Öğün, dizel motor ve hidromekanik transmisyon teknolojileri alt yapısının geliştirilmesinin, Türkiye'nin sanayileşmesi ve milli savunma sanayinde yeterlilik kazanması açısından lokomotif rol oynayacağını söyledi. Ağustos 2011 yılından itibaren ihale çalışmaları sürdürülen proje için TÜMOSAN en kısa sürede en uygun fiyatla ve en fazla yerli katkı ile projeyi gerçekleştirmeyi taahhüt etti.

Kuruluş amacı yerli otomotiv
TÜMOSAN, 1976 yılında motor tahrik ve aktarma organları ve benzeri teçhizatı üretmek amacıyla kurulmuş, ancak faaliyetlerini dizel motor ve traktör üretiminde yoğunlaştırmıştır. TÜMOSAN, aynı marka ile üretilen traktörlere dizel motor sağlaması yanında Türk Traktör ve Otoyol için de üretim yapıyor. Mitsubishi, Fiat, Daimler Benz ve Volvo ile lisans anlaşmaları imzalayan ancak dönemin hükümeti tarafından yatırımları durdurulan TÜMOSAN, asıl hedefi olan yerli otomobil, kamyon ve otobüs üretimini ise bir türlü gerçekleştiremedi. 2005 yılında Albayrak Grubu'na katılan TÜMOSAN, 30 yıl aradan sonra yenilenen teknolojisi ile kuruluş amacı olan yerli otomobil üretimi konusunda çalışmalarına hız verdi.
http://www.turkiyegazetesi.com.tr/

faruk gorez

Tümosan'dan raylı sistem atağı

Mesaj gönderen faruk gorez » 13 Oca 2015 12:09

http://www.kanalahaber.com/haber/ekonom ... gi-212488/


Traktör ve dizel motor üreticisi Tümosan; tren, hızlı tren ve demiryolu ekipmanlarının üretimi, satışı ve bakımı için yurtiçi veya dışında şirketlerle ortak proje veya girişim konusunda görüşmeler yapma kararı aldığını açıkladı.


Traktör ve motor üreten, ayrıca yurtiçinde geliştirilen Altay tankının güç grubu üzerinde çalışan şirketin açıklaması Kamuyu Aydınlatma Platformu’nda (KAP) yer aldı. Borsa İstanbul’da işlem gören şirketin hisseleri bu açıklama ile tavan yaptı. Şirketin hisse değeri yüzde 11.6 arttı.

Altay tankına şanzıman ve motor üretecek

Tümosan, geçtiğimiz yıl da Altay Tankı Güç Grubu (motor ve şanzıman) Geliştirilmesi İhalesi’ni kazanmıştı. Savunma Sanayii İcra Komitesi, 6 Ağustos 2014 tarihinde teklif değerlendirmelerini tamamlaması ile birlikte Altay Tankı Güç Geliştirme Projesi için TÜMOSAN ile sözleşme görüşmelerine başlanmasına karar verdiğini duyurmuştu. Proje için dizel motor üreticisi şirket en kısa sürede en uygun fiyatla ve en fazla yerli katkı ile projeyi gerçekleştir-meyi taahhüt etmişti.



YENİ ŞAFAK

faruk gorez

Re: TÜMOSAN

Mesaj gönderen faruk gorez » 13 Oca 2015 12:11

156657.jpg
156657.jpg (6.61 KiB) 2757 kere görüntülendi

faruk gorez

Re: TÜMOSAN

Mesaj gönderen faruk gorez » 13 Oca 2015 12:48

70 Milyon Liralık Dev Yatırım
Yaklaşık bir yıldır devam eden çalışmalarda Konya’da Yüksek Hızlı Tren setleri üretecek tesisin kurulması projesinde sona yaklaşıldığı öğrenildi. Tesisin mevcutta var olan bir üretim tesisin imkanları kullanılarak hayata geçirilmesi durumunda ilk planda 25 milyon euroluk bir doğrudan yatırım yapılması planlanıyor. Bu tesiste doğrudan istihdam edilecek personel sayısının 400, dolaylı istihdamın ise 1000 kişiyi bulacağı ön görülüyor.

Konya’da pek çok yan sanayi ve alt sektörü de desteklemesi kaçınılmaz olan bu tesisin TÜMOSAN arazisi üzerinde, mevcut tesislerden bir kısmının tren setleri üretimine elverişli hâle getirilmesi yolu ile hayata geçirilmesi de en güçlü alternatiflerden birisi olarak masada yer alıyor.
“BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİNİN DE DESTEĞİ BEKLENİYOR”
Konya Büyükşehir Belediyesi’nin kurulacak olan bu stratejik üretim tesisine herhangi bir mâli külfete girmeden iştirak edebilmesi için de bir model üzerinde duruluyor. Bu konuyla alakalı resmi görüşmeler de bugün başlıyor. Toplantıların Başkanlığını da Tahir Akyürek’in yapması bekleniyor. Projeyi Ankara’nın da bilgisine sunabilmek ve desteğini alabilmek için 13 Ocak Salı günü de Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığında görüşmelerde bulunulacak.
rayhaber

faruk gorez

Re: TÜMOSAN

Mesaj gönderen faruk gorez » 13 Oca 2015 14:26

http://www.yenisafak.com.tr/ekonomi/tum ... ma-2063661


Tümosan'dan İspanyollarla dev anlaşma
Tümosan, tren ve demiryolu ekipmanı alanında faaliyet gösteren İspanyol şirketi Patentes Talgo SLU ile ortak proje, girişim veya teknoloji transferi konusunda niyet mektubu imzalayacağını duyurdu.

faruk gorez

Re: TÜMOSAN

Mesaj gönderen faruk gorez » 13 Oca 2015 14:32

http://www.rayhaber.com/2015/tumosan-hi ... planliyor/
tumosan-hizli-tren-ve-tren-ekipmani-uretim-ve-satisi-planliyor.jpg
tumosan-hizli-tren-ve-tren-ekipmani-uretim-ve-satisi-planliyor.jpg (22.92 KiB) 2752 kere görüntülendi

faruk gorez

Re: TÜMOSAN

Mesaj gönderen faruk gorez » 13 Oca 2015 18:31

http://www.rayturk.net/demiryolu-niyet- ... nacak.html

14 0cak çarşamba günü TÜMOSAN - PATENTES TALGO arasında !!!
tumosandan_rayli_sistem_atagi_1421135092_0905.jpg
tumosandan_rayli_sistem_atagi_1421135092_0905.jpg (38.13 KiB) 2750 kere görüntülendi

faruk gorez

Re: TÜMOSAN

Mesaj gönderen faruk gorez » 13 Oca 2015 23:15

YERLİ OTOMOBİLLE İLGİLİDE ÇALIŞMALAR YAPIYOR TÜMOSAN GRUBU ..


Motor gömlekleri
Aks
Piston
Dingil
Conta

Balata
Motor Subap
Bijon
Subap gaydı ve Subap bagası
Manifold
Dişli
Krank
Rot ve rotiller
Jant
Porya
Ayna mahruti
Hidrolik pompa
Fren ekipmanları
Süspansiyon parçaları
Emniyet aksamları
Hidrolik ve pnömatik sistemler
Oto cam, koltuk
Döküm ve dövme parçalar
Radyatör
Segman
Araç üstü ekipmanlar
Elektrik ekipmanları ve
aydınlatma sistemleri
Filtreler
Endüstriyel yağlar
Otomotiv saç parçaları
Kauçuk ve lastik parçalar
Plastik kaporta parçaları




KONYA OTOMOTİV YAN SANAYİ



http://www.konyadayatirim.gov.tr/sektor.asp?SayfaID=2




http://www.konyadayatirim.com.tr/images ... 20Notu.pdf

faruk gorez

Re: TÜMOSAN

Mesaj gönderen faruk gorez » 14 Oca 2015 21:41

Konyada Yüksek Hızlı Tren Fabrikası Kuruluyor

Tümosan ve Talgo arasında hızlı tren setleri ortak üretimi amacıyla niyet sözleşmesi imzalandı.

Tümosan ile tren, hızlı tren ve demiryolu ekipmanı alanında faaliyet gösteren İspanyol şirketi Patentes Talgo SLU arasında ortak proje, girişim veya teknoloji transferi konusunda niyet mektubu imzalanmasına ilişkin düzenlenen tören, iki şirketin üst düzey yöneticilerinin katılımıyla gerçekleştirildi.

Törende konuşan Albayrak Yönetim Kurulu Başkanı Nuri Albayrak, son 10 yılda yeni bir demiryolu seferberliğinin başladığı ve Türkiye'nin hızlı trenle tanıştığı bir dönemi yaşadıklarını belirterek, "Açıklanan devlet politikası 2023 yılına kadar 10 bin kilometre hızlı tren hattının inşasını öngörmekte, Asya ve Avrupa'yı bağlayarak ülkemizi demiryolu ulaştırmasının kalbi konumuna getirmeyi amaçlamaktadır" dedi.

Bu hedeflere ulaşılmasında demiryolları olduğu kadar çeken ve çekilen araçların yurtiçinde üretilmesi için teknolojinin geliştirilmesinin altını çizen Albayrak, milli tren projesi kapsamında yüksek hızlı tren setlerinin azami yurtiçi kaynaklarla üretilmesinde teknoloji transferinin bir gereklilik olarak ortaya çıktığını ve uluslararası işbirliğinin zorunlu hale geldiğini aktardı.

Albayrak, Tümosan'ın, özelleştirmeden sonra geçen 10 yıl içerisinde ürettiği araçların dizel motor, transmisyon, şanzıman ve aks sistemlerinin tasarım ve üretimini milli olanaklarla gerçekleştirildiğini ifade etti.

Tümosan'ın Savunma Sanayi Müsteşarlığı ile Altay Tankı güç grubunun geliştirilmesi proje görüşmelerini sürdürdürdüğünü, sözleşme imzalandıktan sonra 5 yıl içerisinde bin 500 beygir gücü motor ve transmisyon tasarım ve üretim yeteneğine kavuşacağını vurgulayan Albayrak, "Tümosan örneğinden yola çıkan grubumuz aynı yaklaşımı milli tren projesinde uygulama düşüncesiyle uzun süren değerlendirmeleri sonrasında Talgo firmasını işbirliği için en uygun aday olarak belirlemiş ve bu amaçla niyet mektubu imzalama kararı almıştır" diye konuştu.

Bu işbirliğinden nihai amaçlarının raylı sistemler teknolojilerinin ülkeye kazandırılması olduğuna dikkati çeken Albayrak, sözlerini şöyle tamamladı:

Cevapla